Joseph Moses Levy

Joseph LevyMr. Levy
Within a few weeks, the one-penny The Daily Telegraph was outselling The Times, and by January 1856, Levy was able to announce that circulation had reached 27,000. The early Daily Telegraph supported the Liberal Party and progressive causes such as the campaign against capital punishment. It also urged reform of the House of Lords and the banning of corporal punishment in the armed forces. Karl Marx's book Herr Vogt, published in 1860, included a personal anti–Semitic attack on Levy, after the Daily Telegraph reprinted an article by Karl Vogt critical of Marx.

Prince George, Duke of Cambridge

Duke of CambridgeThe Duke of CambridgePrince George
Prince George, Duke of Cambridge, (George William Frederick Charles; 26 March 1819 – 17 March 1904) was a member of the British Royal Family, a male-line grandson of King George III, cousin of Queen Victoria, and maternal uncle of Queen Mary, consort of King George V. The Duke was an army officer by profession and served as Commander-in-Chief of the Forces (military head of the British Army) from 1856 to 1895. He became Duke of Cambridge in 1850 and field marshal in 1862. Deeply devoted to the old Army, he worked with Queen Victoria to defeat or minimize every reform proposal, such as setting up a general staff.

History of British newspapers

British pressBritish newspapersBritish newspaper
At the same time there was the establishment of more specialised periodicals and the first cheap newspaper in the Daily Telegraph and Courier (1855), later to be known simply as the Daily Telegraph. The Daily Telegraph was first published on 29 June 1855 and was owned by Arthur Sleigh, who transferred it to Joseph Levy the following year. Levy produced it as the first penny newspaper in London. His son, Edward Lawson soon became editor, a post he held until 1885. The Daily Telegraph became the organ of the middle class and could claim the largest circulation in the world in 1890.

Peter Oborne

Oborne, Peter
Oborne had re-joined The Daily Telegraph in May 2010 from the Mail to write for the newspaper from the following September. On 17 February 2015, Oborne resigned from The Daily Telegraph. In a letter posted to the online news website, openDemocracy, Oborne criticised his former employer for the allegedly unscrupulous relationship between their editorial and commercial arms. Specifically, Oborne outlined how the paper would suppress negative stories and drop investigations into the HSBC bank, a major source of their advertising revenue, which, in his opinion, compromised their journalistic integrity calling it a "form of fraud on its readers".

United Kingdom parliamentary expenses scandal

parliamentary expenses scandalexpenses scandal2009 expenses scandal
At the 2010 British Press Awards, The Daily Telegraph was named the "National Newspaper of the Year" for its coverage of the MPs expenses scandal, which was also referred to as the "Scoop of the Year". William Lewis won "Journalist of the Year" for his reporting role as well. In May 2010 it was reported in The Daily Telegraph that a number of MPs and their staff have been caught attempting to edit their personal Wikipedia pages to remove references to their expenses claims.

List of newspapers in the United Kingdom by circulation

most widely read newspapernewspaper circulation sizesecond most popular regional newspaper in the UK
Later in the century, the Daily News came to prominence, selling 150,000 copies a day in the 1870s, while by 1890, The Daily Telegraph had a circulation of 300,000. Sunday newspaper sales also grew rapidly, with Lloyd's Weekly Newspaper being the first to sell one million copies an issue. The press was changed by the introduction of halfpenny papers. The first national halfpenny paper was the Daily Mail (followed by the Daily Express and the Daily Mirror), which became the first weekday paper to sell one million copies around 1911. Circulation continued to increase, reaching a peak in the mid-1950s; sales of the News of the World reached a peak of more than eight million in 1950.

Sam Allardyce

Sam Allerdyce
In September 2016, undercover Daily Telegraph reporters posing as businessmen recorded him offering to help them to get around FA third party ownership rules and provisionally agreeing a £400,000 contract. Following the Daily Telegraph investigation, Allardyce resigned as England manager in a mutual agreement with the Football Association on 27 September. Samuel Allardyce was born in October 1954 on the Old Park Farm Estate, Dudley, the son of Robert Allardyce (1916–1989) and Mary Agnes Allardyce (1918–1991). His father was a police sergeant. Both parents originated from Scotland with his father from Nairn and his mother from Dumfries.

The Morning Post

Morning PostLondon Morning PostLondon-based The Morning Post
In 1937, the Morning Post was sold to the Daily Telegraph, which was owned by William Berry. The Post did not remain a separate title, and it was absorbed into the Telegraph. 1848: Peter Borthwick. 1852: Algernon Borthwick. 1897: James Nicol Dunn. 1905: Spenser Wilkinson. 1905: Fabian Ware. 1911: Howell Arthur Gwynne. Hindle, Wilfrid. (1937). 'The Morning Post,' 1772–1937: Portrait of a Newspaper. London: Routledge. ; re-published in 1974, Google Books 'The Morning Post,' 1772–1937: Portrait of a Newspaper. Westport, Connecticut: Greenwood Publishing Group. ISBN: 0-8371-7243-8. Preziosi, Giovanni. (1943). Giudaismo, Bolscevismo, Plutocrazia, Massoneria.

Thornton Leigh Hunt

Thornton HuntThornton Leigh
Thornton Leigh Hunt (10 September 1810 – 25 June 1873) was the first editor of the British daily broadsheet newspaper The Daily Telegraph. Hunt was the son of the writer Leigh Hunt and his wife Marianne, née Kent. As a child he lived in Hampstead until the age of twelve, when his father moved the family to Italy for three years in order to edit The Liberal. Though he aspired to become a painter, an allergy to the pigments he was using thwarted Hunt's ambitions, though he did provide eight woodcuts to illustrate his father's poem 'Captain Sword and Captain Pen'. Lacking the ability to become an artist, Hunt instead took up a career in journalism.

Daily Telegraph Affair

Daily Telegraph'' AffairAffaircontroversial interview
The Daily Telegraph Affair was the uproar that followed the 28 October 1908 publication in British newspaper The Daily Telegraph of comments by German Kaiser Wilhelm II intended to improve German–British relations. It was a major diplomatic blunder that worsened relations and badly hurt the Kaiser's reputation; after that he played a much smaller role in deciding foreign policy. The episode had a far greater impact in Germany than overseas. The Telegraph presented what appeared to be an interview with the Kaiser. It was in fact the reworked notes by British Army officer Edward Montagu-Stuart-Wortley of conversations he had with Wilhelm II in 1907.

Conrad Black

Lord Black of CrossharbourConrad Moffat BlackConrad Black, Baron Black of Crossharbour
Conrad Black's mother was the former Jean Elizabeth Riley, a daughter of Conrad Stephenson Riley, whose father founded The Great-West Life Assurance Company, and a great-granddaughter of an early co-owner of The Daily Telegraph. His father was a shareholder in The Daily Telegraph. Biographer George Tombs said of Black's motivations: "He was born into a very large family of athletic, handsome people. He wasn't particularly athletic or handsome like they were, so he developed a different skill — wordplay, which he practised a lot with his father." Black has written that his father was "cultured [and] humorous" and that his mother was a "natural, convivial, and altogether virtuous person".

Clare Hollingworth

Nancy Campbell
As a reporter for The Daily Telegraph in 1939, while travelling from Poland to Germany, she spotted and reported German forces massed on the Polish border; three days later she was the first to report the German invasion of Poland. Hollingworth was appointed OBE by Elizabeth II for "services to journalism" in 1982. She died in 2017 at the age of 105. Hollingworth was born in 1911 in Knighton, a southern suburb of Leicester, the daughter of Daisy and Albert Hollingworth. During World War I, her father took over the running of his father's footwear factory, and the family moved to a farm near Shepshed.

Edward Levy-Lawson, 1st Baron Burnham

Edward Levy-LawsonLord BurnhamSir Edward Levy-Lawson
His father had acquired the Daily Telegraph - known as The Daily Telegraph and Courier - in 1855, only months after its founding. Levy-Lawson was editor and in control of the paper long before his father's death in 1888. From 1885, he was managing proprietor and sole controller of his renamed Daily Telegraph and became even more influential than his father on Fleet Street. In 1875, he assumed by Royal licence the surname of Lawson in addition to and after that of Levy. He bought the Hall Barn estate in 1880.

Germany–United Kingdom relations

Anglo-German relationsGermany – United Kingdom relationsa bilateral relationship
A humiliating crisis came in the Daily Telegraph Affair of 1908. While on an extended visit to Britain, the Kaiser gave a long interview to the Daily Telegraph that was full of bombast, exaggeration and vehement protestations of love for Britain. He ridiculed the British populace as "mad, mad as March hares" for questioning the peaceful intentions of Germany and its sincere desire for peace with England, but he admitted that the German populace was "not friendly" toward England. The interview caused a sensation around Europe, demonstrating the Kaiser was utterly incompetent in diplomatic affairs.

The Spectator

SpectatorThe Spectator AustraliaSpectator USA
The Spectator caused controversy in 1994 when it printed an article entitled "Kings of the Deal" on a claimed Jewish influence in Hollywood, written by William Cash, who at the time was based in Los Angeles and working mainly for The Daily Telegraph. The Telegraph had considered the article too risky to publish, but Lawson thought Cash's idea was as old as Hollywood itself and that his (Lawson's) being Jewish would mitigate adverse reactions to publication. There was, however, considerable controversy.

Sun-Times Media Group

Hollinger InternationalHollingerAmerican Publishing Company
The Barclay brothers later bought The Telegraph Group which included The Daily Telegraph, The Sunday Telegraph, and The Spectator. On November 16, 2004, the sale of The Jerusalem Post to Mirkaei Tikshoret, a Tel Aviv-based publisher of Israeli newspapers, was announced. CanWest Global Communications, Canada's biggest media concern, announced it has agreed to take a 50 percent stake in The Jerusalem Post after Mirkaei buys the property. In February 2006, Hollinger sold substantially all of its Canadian assets. The corporation's name was changed to Sun-Times Media Group on July 17, 2006. On March 31, 2009, the company filed for bankruptcy protection under Chapter 11 of the United States Code.

Michael Strogoff

Michel StrogoffMichael Strogoff: The Courier of the CzarMichael Strogoff, the Courier of the Czar
On his way to Irkutsk, Strogoff meets Nadia Fedor, daughter of an exiled political prisoner, Basil Fedor, who has been granted permission to join her father at his exile in Irkutsk, the English war correspondent Harry Blount of the Daily Telegraph and Alcide Jolivet, a Frenchman reporting for his 'cousin Madeleine'. Blount and Jolivet tend to follow the same route as Michael, separating and meeting again all the way through Siberia. He is supposed to travel under a false identity, posing as the pacific merchant Nicolas Korpanoff but he is discovered by the Tartars when he meets his mother in their home city of Omsk.

Gomer Berry, 1st Viscount Kemsley

Kemsley NewspapersLord KemsleyGomer Berry
Berry originally co-owned The Daily Telegraph with his second brother Lord Camrose, and Lord Burnham. He founded Kemsley Newspapers, which owned The Sunday Times, The Daily Sketch and The Sunday Graphic amongst its titles. Berry was chairman of the Reuters News Agency from 1951 to 1958. In 1954 Berry was part of the Kemsley-Winnick consortium, which won the initial ITV weekend contracts for the Midlands and the North of England. Berry had cold feet over the financial risk, and withdrew, causing the consortium to collapse. In 1959 Kemsley Newspapers was bought by Lord Thomson, ironically enabled by Thomson's profits from Scottish Television.

The Press Awards

British Press AwardsBritish Press AwardPress Awards
. * British Press Awards 1993 – The Daily Telegraph. 1994 – Daily Mail. 1995 – Daily Mail. 1996 – The Daily Telegraph. 1997 – Daily Mail. 1998 – The Guardian. 1999 – The Sunday Telegraph. 2000 – Daily Mail. 2001 – Daily Mirror. 2002 – Daily Mail. 2003 – The Independent. 2004 – News of the World. 2005 – The Guardian. 2006 – The Observer (see British Press Awards 2006). 2007 – Financial Times. 2008 – The Times. 2009 – The Daily Telegraph. 2010 – The Guardian. 2011 – Daily Mail. 2012 – The Times. 2013 – The Guardian. 2014 – The Times. 2015 – The Mail on Sunday. 2016 – Daily Mail. 2017 – Financial Times. 2018 – The Times. Press Gazette. Scottish Press Awards.

Bletchley Park

Bletchley Park MuseumBletchley Park TrustBletchley
(Daily Telegraph 3 March 1997). Boffoonery! Comedy Benefit For Bletchley Park Comedians and computing professionals stage comedy show in aid of Bletchley Park. Bletchley Park: It's No Secret, Just an Enigma, The Telegraph, 29 August 2009. Bletchley Park is official charity of Shed Week 2010 — in recognition of the work done in the Huts. Saving Bletchley Park blog by Sue Black. with Sue Black by Robert Llewellyn about Bletchley Park. C4 Station X 1999 on DVD here. How Alan Turing Cracked The Enigma Code Imperial War Museums. The Bletchley Park Podcast on Audioboom. How Alan Turing Cracked The Enigma Code Imperial War Museums. The Bletchley Park Podcast on Audioboom.

Seymour Berry, 2nd Viscount Camrose

2nd Viscount CamroseSeymour BerryHackwood Park
Berry was Deputy Chairman of The Daily Telegraph 1939-87 and Vice Chairman of Amalgamated Press 1942-59. On 10 March 1941, he was elected Member of Parliament (Conservative) for Hitchin in the [[List of United Kingdom by-elections (1931–1950)#37th Parliament .281935.E2.80.931945.29|by-election]] held after Sir Arnold Wilson was killed on active service. He held his seat until 1945, when it was won by Philip Asterley Jones (Labour). Coterminously, he served in the City of London Yeomanry (Rough Riders). He saw active service in North Africa and Italy, rose to the rank of Major, was mentioned in despatches, and was awarded the Territorial Efficiency Decoration (TD).

Chairperson

ChairmanChairman of the Boardchair
The Telegraph style guide bans the use of chair and chairperson; the newspaper's position, as of 2018, is that "chairman is correct English". The National Association of Parliamentarians adopted a resolution in 1975 discouraging the use of chairperson and rescinded it in 2017. The word chair can refer to the place from which the holder of the office presides, whether on a chair, at a lectern, or elsewhere. During meetings, the person presiding is said to be "in the chair" and is also referred to as "the chair". Parliamentary procedure requires that members address the "chair" as "Mr.

Hollinger Inc.

HollingerHollinger CorporationHollinger, Inc.
Hollinger Inc. was used by Conrad Black as a holding company for his media interests after he acquired control of The Daily Telegraph in 1986. The company took its name from Hollinger Gold Mines, which started in 1909 and later became Hollinger Mines, owner of one of the world's largest gold mines near Timmins, Ontario. It was acquired by E.P. Taylor's conglomerate, Argus Corporation. Black took control of Argus in 1978, and he sold off its assets by 1985. Hollinger Inc. was controlled by Canadian-based Ravelston Corporation, which was used as a personal holding company by Black. Ravelston was placed in receivership in the summer of 2005.

Edward Iliffe, 1st Baron Iliffe

Sir Edward IliffeEdward Mauger IliffeEdward Iliffe
He was also part owner of the Daily Telegraph together with Lord Camrose and Lord Kemsley (a partnership dissolved in 1937). He sat as a Conservative Member of Parliament for Tamworth from 1923 to 1929, but resigned to give his seat to Sir Arthur Steel-Maitland, who had been unseated in the election. During the First World War, Iliffe was Controller of the Machine Tool Department at the Ministry of Munitions. For this service he was appointed a Commander of the Order of the British Empire in the 1918 Birthday Honours. Iliffe was knighted in 1922. On 22 June 1933 he was raised to the peerage as Baron Iliffe, of Yattendon in the County of Berkshire, where he lived at Yattendon Court.

Michael Berry, Baron Hartwell

Michael BerryLord HartwellWilliam Michael Berry
William Michael Berry, Baron Hartwell MBE (18 May 1911 – 3 April 2001), was a British newspaper proprietor and journalist.