Orangemoody editing of Wikipedia

OrangemoodyOperation Orangemoody
On August 31, 2015, the English Wikipedia community discovered 381 sockpuppet accounts operating a secret paid editing ring.wikipedia
17 Related Articles

Sockpuppet (Internet)

sockpuppetsockpuppetssockpuppetry
On August 31, 2015, the English Wikipedia community discovered 381 sockpuppet accounts operating a secret paid editing ring. In 2015, administrators of the English Wikipedia blocked 381 accounts, many of them suspected of being sockpuppets of the same people, after a two-month investigation launched by Wikipedia editors.
In August and September 2015 the WMF uncovered another group of sockpuppets known as Orangemoody.

English Wikipedia

EnglishWikipediaEnglish-language Wikipedia
On August 31, 2015, the English Wikipedia community discovered 381 sockpuppet accounts operating a secret paid editing ring. In 2015, administrators of the English Wikipedia blocked 381 accounts, many of them suspected of being sockpuppets of the same people, after a two-month investigation launched by Wikipedia editors.

Conflict of interest

conflicts of interestconflict-of-interestconflict of interests
Nicknamed "Orangemoody" after the first account uncovered, it was Wikipedia's biggest conflict-of-interest scandal at the time, exceeding the scope of the Wiki-PR editing of Wikipedia incident in which approximately 250 sockpuppets were found and blocked in 2013.

Wiki-PR editing of Wikipedia

Wiki-PRJordan Frenchediting by the public relations firm Wiki-PR
Nicknamed "Orangemoody" after the first account uncovered, it was Wikipedia's biggest conflict-of-interest scandal at the time, exceeding the scope of the Wiki-PR editing of Wikipedia incident in which approximately 250 sockpuppets were found and blocked in 2013.

Komsomolskaya Pravda

Komsomol PravdaKomsomoloskaya PravdaKomsomolskaya Pravda newspaper
The story was reported by hundreds of English language and non-English language news sources, including Komsomolskaya Pravda, Le Temps, Le Monde and Die Zeit.

Le Temps

Journal de GeneveLe Nouveau QuotidienLe Temps (quotidien suisse)
The story was reported by hundreds of English language and non-English language news sources, including Komsomolskaya Pravda, Le Temps, Le Monde and Die Zeit.

Le Monde

Le Monde 2LeMondelemonde.fr
The story was reported by hundreds of English language and non-English language news sources, including Komsomolskaya Pravda, Le Temps, Le Monde and Die Zeit.

Die Zeit

Zeit OnlineZeitZeit Magazin
The story was reported by hundreds of English language and non-English language news sources, including Komsomolskaya Pravda, Le Temps, Le Monde and Die Zeit.

TechCrunch

TechCrunch DisruptTech CrunchTechCrunch50
The editing was described by various media as "black hat" editors (TechCrunch), "dishonest editing" (PC World), "extortion" (Wired), a "blackmail scam" (The Independent), and an "extensive cybercrime syndicate" (ThinkProgress).

PC World

PCWorldPC World MagazinePC World (magazine)
The editing was described by various media as "black hat" editors (TechCrunch), "dishonest editing" (PC World), "extortion" (Wired), a "blackmail scam" (The Independent), and an "extensive cybercrime syndicate" (ThinkProgress).

Wired (magazine)

WiredWired MagazineWired News
The editing was described by various media as "black hat" editors (TechCrunch), "dishonest editing" (PC World), "extortion" (Wired), a "blackmail scam" (The Independent), and an "extensive cybercrime syndicate" (ThinkProgress).

The Independent

The Independent on SundayIndependentIndependent on Sunday
The editing was described by various media as "black hat" editors (TechCrunch), "dishonest editing" (PC World), "extortion" (Wired), a "blackmail scam" (The Independent), and an "extensive cybercrime syndicate" (ThinkProgress).

ThinkProgress

Think ProgressAlyssa RosenbergThinkProgress.org
The editing was described by various media as "black hat" editors (TechCrunch), "dishonest editing" (PC World), "extortion" (Wired), a "blackmail scam" (The Independent), and an "extensive cybercrime syndicate" (ThinkProgress).

Wikipedia administrators

administratorsWikipedia administratoradministrator
In 2015, administrators of the English Wikipedia blocked 381 accounts, many of them suspected of being sockpuppets of the same people, after a two-month investigation launched by Wikipedia editors.

Dayramir Gonzalez

Besides businesses, individuals were targeted, including Cuban musician Dayramir Gonzalez.

List of Wikipedia controversies

One of the GuysWikipedia controversiesWikipedia controversy in April 2013
In 2015, the Orangemoody investigation showed that businesses and minor celebrities had been blackmailed over their Wikipedia articles by a coordinated group of fraudsters, again using hundreds of sockpuppets.

Conflict-of-interest editing on Wikipedia

Conflict of interest editing on Wikipedialobbying for changesCorporate Representatives for Ethical Wikipedia Engagement
2015's Operation Orangemoody uncovered another paid-editing scam, in which over 380 accounts were used to extort money from businesses to create and ostensibly protect promotional articles about them.