The Guardianwikipedia

The Guardian is a British daily newspaper.
GuardianThe Manchester GuardianManchester Guardianthe Guardian newspaperthe ''GuardianGuardian newspaperGuardian Film AwardsGuardian UnlimitedUK GuardianGuardian Film Award for Best Actor
21,288 Related Articles

The Observer

ObserverObserver Music MonthlyThe Observer Music Monthly
It was known from 1821 until 1959 as The Manchester Guardian. Along with its sister papers The Observer and the Guardian Weekly, The Guardian is part of the Guardian Media Group, owned by the Scott Trust.
In the same place on the political spectrum as its sister papers The Guardian and The Guardian Weekly, whose parent company Guardian Media Group Limited acquired it in 1993, it takes a social liberal or social democratic line on most issues.

Katharine Viner

The Guardian is edited by Katharine Viner, who succeeded Alan Rusbridger in 2015.
She became the first female editor-in-chief at The Guardian on 1 June 2015 succeeding Alan Rusbridger.

Guardian Media Group

GMGGuardianGuardian Media
It was known from 1821 until 1959 as The Manchester Guardian. Along with its sister papers The Observer and the Guardian Weekly, The Guardian is part of the Guardian Media Group, owned by the Scott Trust.
Guardian Media Group plc (GMG) is a British mass media company owning various media operations including The Guardian and The Observer.

Alan Rusbridger

The Guardian is edited by Katharine Viner, who succeeded Alan Rusbridger in 2015.
Alan Charles Rusbridger (born 29 December 1953) is a British journalist, Principal of Lady Margaret Hall, Oxford and the former editor-in-chief of The Guardian.

Guardian Australia

The GuardianThe Guardian AustraliaGuardian
The newspaper has an online UK edition as well as two international websites, Guardian Australia (founded in 2013) and Guardian US (founded in 2011).
Guardian Australia is the Australian presence of the global online publication and British print newspaper, The Guardian.

PRISM (surveillance program)

PRISMPRISM surveillance programPRISM program
The newspaper also released news of the secret collection of Verizon telephone records held by US President Barack Obama's administration in June 2013, and subsequently revealed the existence of the PRISM surveillance program after it was leaked to the paper by NSA whistleblower Edward Snowden.
The disclosures were published by The Guardian and The Washington Post on June 6, 2013.

John Edward Taylor

John Edward Taylor Professor of Cultural Theoryfounder
The Manchester Guardian was founded in Manchester in 1821 by cotton merchant John Edward Taylor with backing from the Little Circle, a group of non-conformist businessmen.
John Edward Taylor (11 September 1791 – 6 January 1844) was an English business tycoon, editor and publisher, who was the founder of the Manchester Guardian newspaper in 1821, which was renamed in 1959 The Guardian.

Guardian US

The Guardian US
The newspaper has an online UK edition as well as two international websites, Guardian Australia (founded in 2013) and Guardian US (founded in 2011).
Guardian US is the New York City-based American online presence of the British print newspaper The Guardian.

Edward Snowden

SnowdenSnowden documentsstolen documents
The newspaper also released news of the secret collection of Verizon telephone records held by US President Barack Obama's administration in June 2013, and subsequently revealed the existence of the PRISM surveillance program after it was leaked to the paper by NSA whistleblower Edward Snowden.
Snowden came to international attention after stories based on the material appeared in The Guardian and The Washington Post.

Panama Papers

the Panama Papersset of 11.5 million confidential documentsoffshore leaks
In 2016, it led the investigation into the Panama Papers, exposing the links of then British Prime Minister David Cameron to offshore bank accounts.
They enlisted reporters and resources from The Guardian, the BBC, Le Monde, SonntagsZeitung, Falter, La Nación, German broadcasters NDR and WDR, and Austrian broadcaster ORF, and eventually many others.

Peterloo Massacre

PeterlooManchester riotsSt Peter's Fields Massacre
They launched their paper after the police closure of the more radical Manchester Observer, a paper that had championed the cause of the Peterloo Massacre protesters.
It also led directly to the foundation of the Manchester Guardian, but had little other effect on the pace of reform.

Scott Trust Limited

Scott TrustThe Scott Trustonce-liberal
It was known from 1821 until 1959 as The Manchester Guardian. Along with its sister papers The Observer and the Guardian Weekly, The Guardian is part of the Guardian Media Group, owned by the Scott Trust.
The Scott Trust Limited is the British company that owns Guardian Media Group and thus the Guardian and the Observer as well as various other media businesses in the UK. In 2008, it replaced the Scott Trust, which had owned the Guardian since 1936.

Peter Preston

"I still blame myself," said Peter Preston, who was the editor of The Guardian at the time, but he went on to argue that the paper had no choice because it "believed in the rule of law".
He was editor of The Guardian for twenty years, from 1975 to 1995.

List of newspapers in the United Kingdom by circulation

daily circulationsecond most popular regional newspaper in the UKsixth largest circulation of any UK newspaper
In 2016, The Guardian print edition had an average daily circulation of roughly 162,000 copies in the country, behind The Daily Telegraph and The Times.

Maggie O'Kane

After the event, journalist Maggie O'Kane conceded that she and her colleagues had been a mouthpiece for war propaganda: "... we, the media, were harnessed like 2,000 beach donkeys and led through the sand to see what the British and US military wanted us to see in this nice clean war".
She has been most associated with The Guardian newspaper where she was a foreign correspondent who filed graphic stories from Sarajevo while it was under siege between 1992 and 1996.

Richard Gott

Gott, Richard
In 1994, KGB defector Oleg Gordievsky identified Guardian literary editor Richard Gott as "an agent of influence".
A former Latin America correspondent and features editor for the British newspaper The Guardian, he is known for his radical politics and a connection to Che Guevara.

David Lloyd George

Lloyd GeorgeRt Hon. David Lloyd GeorgeDavid Lloyd George, 1st Earl Lloyd-George of Dwyfor
Scott supported the movement for women's suffrage, but was critical of any tactics by the Suffragettes that involved direct action: "The really ludicrous position is that Mr Lloyd George is fighting to enfranchise seven million women and the militants are smashing unoffending people's windows and breaking up benevolent societies' meetings in a desperate effort to prevent him."
He wrote extensively for Liberal papers such as the Manchester Guardian.

Typographical error

typotyposscribal error
Because of the frequency of the paper's typographical errors, in the 1960s Private Eye dubbed it The Grauniad, a nickname still used today.
For instance, the British newspaper The Guardian is sometimes referred to as The Grauniad due to its reputation for frequent typesetting errors in the era before computer typesetting.

Julie Burchill

Burchill, JulieJulie Birchill
In December 2003, columnist Julie Burchill cited "striking bias against the state of Israel" as one of the reasons she left the paper for The Times.
Beginning as a staff writer at the New Musical Express at the age of 17, she has since contributed to newspapers such as The Sunday Times and The Guardian.

Glenn Greenwald

Greenwald, GlennGreat American Hypocrites: Toppling the Big Myths of Republican PoliticsDavid Miranda
In subsequent years, however, The Guardian has hired various commentators on US affairs including Ana Marie Cox, Michael Wolff, Naomi Wolf, Glenn Greenwald and George W. Bush's former speechwriter Josh Treviño.
Glenn Edward Greenwald (born March 6, 1967) is an American lawyer, journalist, and author, best known for his role in a series of reports published by The Guardian newspaper beginning in June 2013, detailing the United States and British global surveillance programs, and based on classified documents disclosed by Edward Snowden.

Ian Katz

The editor of the G2 supplement Ian Katz bought a voter list from the county for $25 and asked readers to write to people listed as undecided in the election, giving them an impression of the international view and the importance of voting against President George W. Bush.
Katz originally followed a career in print journalism, and was a deputy editor of The Guardian until 2013.

Charlie Brooker

BrookerCharlie Brooker's ''Wipe'' seriesCharlie Brooker's 2016 Wipe
In October 2004, The Guardian published a humorous column by Charlie Brooker in its entertainment guide, which appeared to call for the assassination of George W. Bush.
He has written comment pieces for The Guardian and is one of four creative directors of the production company Zeppotron.

National Security Agency

NSANational Security Agency (NSA)N.S.A.
The newspaper also released news of the secret collection of Verizon telephone records held by US President Barack Obama's administration in June 2013, and subsequently revealed the existence of the PRISM surveillance program after it was leaked to the paper by NSA whistleblower Edward Snowden.
This "collect it all" strategy introduced by NSA director, Keith B. Alexander, is believed by Glenn Greenwald of The Guardian to be the model for the comprehensive worldwide mass archiving of communications which NSA is engaged in as of 2013.

World in Action

Granada TV World In Action
In 1995, both the Granada Television programme World In Action and The Guardian were sued for libel by the then cabinet minister Jonathan Aitken, for their allegation that Harrods owner Mohamed Al Fayed had paid for Aitken and his wife to stay at the Hôtel Ritz in Paris, which would have amounted to accepting a bribe on Aitken's part.
He later told The Guardian: "If there's a thread running through my career it's World in Action – the phrase as well as the programme."

The Independent

IndependentThe Independent on SundayIndependent on Sunday
A leaked report from the European Monitoring Centre on Racism cited The Economist claim that for "many British Jews," the British media's reporting on Israel "is spiced with a tone of animosity, 'as to smell of anti-Semitism' ... This is above all the case with the Guardian and The Independent". The EU said the report, dated February 2003, was not published because it was insubstantial in its current state and lacking sufficient evidence.
Launched with the advertising slogan "It is. Are you?", and challenging both The Guardian for centre-left readers and The Times as the newspaper of record, The Independent reached a circulation of over 400,000 by 1989.