Wiki-PR editing of Wikipedia

Wiki-PRJordan Frenchediting by the public relations firm Wiki-PRWiki-PR company
Wiki-PR is a consulting firm that formerly marketed the ability to edit Wikipedia by "...directly edit[ing] your page using our network of established Wikipedia editors and admin[s]." It was then banned, including all of its employees, contractors, and owners, by the Wikipedia community for unethical editing.wikipedia
32 Related Articles

Sockpuppet (Internet)

sockpuppetsockpuppetssockpuppetry
The company gained media attention in 2013 after a sockpuppet investigation related to the company resulted in more than 250 Wikipedia user accounts being blocked or banned.
On October 21, 2013 the Wikimedia Foundation (WMF) condemned paid advocacy sockpuppeting on Wikipedia and, on October 23, specifically banned editing by the public relations firm Wiki-PR.

Priceline.com

PricelinePriceline NegotiatorPriceline.com Inc
Confirmed clients include Priceline and Emad Rahim, and suspected clients include Viacom, among many others. Wiki-PR's involvement was confirmed after four customers of Wiki-PR spoke anonymously to The Daily Dot journalist Simon Owens, and two others, Priceline.com and Emad Rahim, spoke to Vice journalist Martin Robbins.
Priceline is one of the companies accused of using the services of Wiki-PR, a public relations firm specialized in editing of Wikipedia that has been accused of subverting Wikipedia content for business interest.

Status Labs

*Status Labs
Its co-founders ran a public relations company, Wiki-PR, which was banned from editing Wikipedia.

Consulting firm

consultingconsulting firmsconsultancy firm
Wiki-PR is a consulting firm that formerly marketed the ability to edit Wikipedia by "...directly edit[ing] your page using our network of established Wikipedia editors and admin[s]."

Wikipedia

wikipedia.orgMobile Wikipediaparody of Wikipedia
Wiki-PR is a consulting firm that formerly marketed the ability to edit Wikipedia by "...directly edit[ing] your page using our network of established Wikipedia editors and admin[s]."

Terms of service

terms of useTOSUser Agreement
The Wikimedia Foundation changed its terms of use in the wake of the investigation, requiring anyone paid to edit Wikipedia to openly disclose their affiliations.

Chief operating officer

COOChief Operations OfficerCEO
Wiki-PR was created in 2010 by Darius Fisher, its current chief operating officer, and Jordan French, its current chief executive officer.

Chief executive officer

CEOManaging DirectorChief Executive
Wiki-PR was created in 2010 by Darius Fisher, its current chief operating officer, and Jordan French, its current chief executive officer.

Viacom (2005–present)

ViacomViacom Inc.Viacom New Media
Confirmed clients include Priceline and Emad Rahim, and suspected clients include Viacom, among many others.

Wikipedia administrators

administratorsWikipedia administratoradministrator
The firm claimed to have Wikipedia administrator access enabling it to manage the Wikipedia presence of more than 12,000 clients.

The Daily Dot

Daily DotThe Kernel
Wiki-PR's involvement was confirmed after four customers of Wiki-PR spoke anonymously to The Daily Dot journalist Simon Owens, and two others, Priceline.com and Emad Rahim, spoke to Vice journalist Martin Robbins.

Content farm

content farmscontent millcontent mills
In addition to violating rules against sockpuppeting, Wiki-PR violated Wikipedia rules by citing articles that were planted on business content farms and various other websites that accept contributions from any Internet user as sources for Wikipedia entries, creating a false impression of credibility.

Credibility

street credcrediblestreet credibility
In addition to violating rules against sockpuppeting, Wiki-PR violated Wikipedia rules by citing articles that were planted on business content farms and various other websites that accept contributions from any Internet user as sources for Wikipedia entries, creating a false impression of credibility.

Sue Gardner

Sue Gardner,
Sue Gardner, former executive director of the Wikimedia Foundation, stated that the Foundation was "exploring our options".

Wikimedia Foundation

WikimediaMeta-WikiWikimedia Incubator
Sue Gardner, former executive director of the Wikimedia Foundation, stated that the Foundation was "exploring our options".

Cooley LLP

CooleyCooley GodwardCooley Godward Kronish
On November 19, 2013, Wikimedia's law firm, Cooley LLP, emailed a cease-and-desist letter to Wiki-PR.

Cease and desist

cease-and-desistcease and desist ordercease and desist letter
On November 19, 2013, Wikimedia's law firm, Cooley LLP, emailed a cease-and-desist letter to Wiki-PR.

The Guardian

GuardianManchester GuardianThe Manchester Guardian
French told The Guardian that Wiki-PR "is working with the Wikimedia Foundation and its counsel to sort this out," and hoped to have further information in a week's time.

Reliability of Wikipedia

Bicholim conflictWikipedia hoaxaccuracy of Wikipedia
The blog post announcing the change stated that "Undisclosed paid advocacy editing is a black hat practice that can threaten the trust of Wikimedia's volunteers and readers. We have serious concerns about the way that such editing affects the neutrality and reliability of Wikipedia."

Vice (magazine)

ViceNoiseyVice Magazine
Wiki-PR's involvement was confirmed after four customers of Wiki-PR spoke anonymously to The Daily Dot journalist Simon Owens, and two others, Priceline.com and Emad Rahim, spoke to Vice journalist Martin Robbins.

List of Wikipedia controversies

One of the GuysWikipedia controversiesWikipedia controversy in April 2013
Another controversy arose in 2013 after an investigation by Wikipedians found that the Wiki-PR company had edited Wikipedia for paying clients, using "an army" of sockpuppet accounts that purportedly included 45 Wikipedia editors and administrators.

Conflict-of-interest editing on Wikipedia

Conflict of interest editing on Wikipedialobbying for changesCorporate Representatives for Ethical Wikipedia Engagement
Wikipedia traced the edits to a firm known as Wiki-PR and the accounts were banned.